pengedar suplemen shaklee. membantu anda mendapatkan pendapatan sampingan

pengedar suplemen shaklee. membantu anda mendapatkan pendapatan sampingan
nama saya nik hazifah. saya adalah seorang shaklee indipendent distributor. sekitar shah alam dan sekitanya. pos seluruh Malaysia. pembelian dan pertanyaan keahlian hubungi Saya di: 016-6666259 Emailkan ke :medaistore@gmail.com

Saturday 20 July 2013

PCOS

Faktor-faktor PCOS dan pencegahan

1. Kegemukan / Obesity adalah faktor ke-2 yang menyebabkan PCOS. Ia juga ada kaitan dgn penyakit diabetes dalam keluarga. Pesakit PCOS yang obesity perlu berDIET, supaya dapat mengurangkan makanan carbohydrate dan gula, dan exercise untuk membakar lebihan gula dan lemak dalam badan.

2. Tiada ubat khusus untuk PCOS, kerana ia rangkaian berbagai masalah termasuk, insulin resistance, hormone imbalance antara FSH / LH, hormon testosterone tinggi, estrogen tinggi, progesterone rendah, Akhirnya sel2 benih/telor tidak dapat dimatangkan.
Seringkali ubat subur clomid dengan dose tertinggi diperlukan (200 - 250 mg), dan jika gagal ubat gonadotrophin secara suntikan diperlukan dan ubat ini sangat mahal harganya, sedang kadar kejayaan hanya 30% sahaja.

3. Stress dan tekanan juga menyebabkan hormon tak seimbang. Stress boleh terjadi dari tampat kerja, rumah serta enviroment sekeliling oleh yg demikian pesakit PCOS harus cuba untuk mengatasi segala masalah dgn menenangkan fikiran serta byk berdoa, berselawat dan membaca al-quran.

4. Pemakanan yang tak seimbang juga adalah salah satu punca PCOS. Ramai org sekarang suke makan junk food / fast food, seafood, daging proses, soya yang berlebihan, bahan yang mengandungi pengawet dan lain-lain. seloknya cuba elakkan makan makanan tersebut dan byk makan sayur-sayuran , ulam-ulaman, buah-buahan dan ikan.

5. Jangan minum nescafe, air teh (kecuali teh hijau) kerana kandungan caffein yang berlebihan akan mengganggu untuk hamil.

6. Ubat-ubat supplement boleh juga membantu untuk kurangkan berat badan, kurangkan insulin resistance seterusnya mengurangkan gula dalam badan, mengurangkan hormon testosterone. Supplement seperti ubat adipex, metformin, dan saw palmetto (atas nasihat doktor) tapi pesakit2 PCOS tidak boleh bergantung kepada ubat-ubat tersebut terlalu lama, munking antara 3-6 bulan sahaja.

7. Laparoscopic ovarian drilling , ia itu satu kaedah pembedahan untuk menyuburkan ovary perlu dilakukan jika tiada pematangan telor walaupun dengan clomid dos tinggi. Rawatan ini dapat menurunkan tahap hormon testosterone yang sering menganggu pematangan telor. Selepas ovarian drilling ubat subur clomid dos tinggi masih diteruskan selama 3 pusingan haid. Peluang hamil lepas rawatan ini 40-50 %.

8. Jangan berputus asa untuk hamil

(info diatas saya perolehi dari http://hamidarshat6.blogspot.com/)

No comments:

Post a Comment

Followers